W zeszłym miesiącu Rada Ministrów zatwierdziła bardziej rygorystyczne zasady dotyczące usług telefonicznych i SMS-owych. Wiele z nowych zasad w rzeczywistości już istniało, ale minister ma nadzieję, że dzięki tej aktualizacji wreszcie pozbędzie się wielu przypadków nadużyć w sektorze. Przepisy muszą być jeszcze zatwierdzone przez parlament.
Według Ministra Agendy Cyfrowej i Telekomunikacji Alexandra De Croo, w ubiegłym roku do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły nie mniej niż 644 skargi związane z wszelkiego rodzaju handlem mobilnym i usługami SMS premium. W przeszłości najwięcej skarg dotyczyło dostawców dzwonków, którzy wprowadzali w błąd niczego nie podejrzewających użytkowników. Obecnie praktyki te nadal istnieją, ale często są one oferowane we wszelkiego rodzaju aplikacjach, a płatność odbywa się w inny sposób niż wcześniej, co pozwala złośliwym dostawcom uciec od obowiązujących przepisów.
Ulepszone przepisy dotyczące usług SMS
Nowe przepisy nie są właściwie aż tak nowe. Są one bardzo podobne do przepisów wprowadzonych w 2009 i 2011 roku, ale nowa wersja jest bardziej rozbudowana i surowsza. Obejmowała również dobrowolne kodeksy sektorowe, podczas gdy teraz nie chodzi już o niewiążące porozumienia, ale o wiążący tekst prawny.
Poniżej podsumowujemy nowe przepisy. Niektóre z nich są skierowane nie tylko do dostawców, ale również do operatorów telekomunikacyjnych. Ci ostatni powinni też szybciej zapobiegać graczom, którzy działają z zagranicy lub rekrutują klientów na swoje usługi na kilka tygodni.
CV
- Reklamy usług płatnych muszą podawać cenę kosztów, w tym najwyższą stawkę.
- Klient musi sam wysłać SMS na numer płatności, aby usługa się rozpoczęła.
- Wypisanie się z usługi rozpoczyna się od wysłania SMS-a o treści "STOP" na ten numer.
- Usługa płatnicza musi mieć obsługę klienta łatwo dostępną przez e-mail, telefon lub cyfrowo.
- Reklamację może przyjąć również operator telekomunikacyjny.
- Reklamacje muszą być rozpatrzone w ciągu pięciu dni roboczych; w przeciwnym razie reklamacja będzie dobrze uzasadniona.
- Jeżeli reklamacja jest zasadna, serwis SMS musi zwrócić koszty w ciągu pięciu dni roboczych lub na podstawie kolejnej faktury. W przeciwnym wypadku operatorzy przejmą koszty (na razie).
- Operatorzy muszą natychmiast zablokować numery płatnicze i wstrzymać przekazywanie płatności, jeśli dojdzie do naruszenia przepisów.
Chcesz samodzielnie skonfigurować grę telefoniczną, usługę SMS?
Zapraszamy do kontaktu z naszym zespołem na [email protected], a my poinformujemy Cię o tym!